Jak nastavit prodejní cenu nemovitosti a obhájit ji klientovi

Stanovit správnou prodejní cenu nemovitosti není jednoduché. Je to proces, který kombinuje práci s daty, porozumění trhu i komunikaci s klientem. Tento článek vás krok za krokem provede tím, jak přistupovat k nacenění nemovitosti, jak čerpat z cenových map a jak si poradit v případě, že se s klientem neshodnete na ceně.
1. Práce s cenovými mapami
K cenovým mapám přistupujte jako k datovému nástroji, ale nevycházejte zcela dogmaticky z toho, co vám cenová mapa ukáže. Algoritmy cenových map obecně reagují na trendy na trhu se zpožděním. Zároveň dokáží být relativně přesné v lokalitách, kde je hodně dat (tedy vesměs větší města), ale velmi nepřesné v lokalitách, kde se toho moc neprodává. Byty bývají naceněny výrazně přesněji, domy vzhledem k množství faktorů, které cenu ovlivňují, ale které algoritmy nezohledňují, výrazně méně. Pro pozemky v menších obcích často není dostatek podkladů k nacenění.
Máme k dispozici 6 základních nástrojů:
Valuo.cz – vhodné pro rychlý odhad ceny a výpočet reprodukční hodnoty nemovitosti.
Cemap.cz – detailní přehledy transakcí, oblíbené u analytiků a odhadců. Je dostupný i rámci Maxisu.
Cenovamapa.cz (Oktopus/Ikarus21) – databáze cenových údajů od ČSOB, vhodná zejména pro města.
Cenová mapa na Sreality.cz – orientační mapa nabídkových cen, snadno dostupná i laikům.
Maxis (realizované prodeje) – užitečné zejména kvůli historii nabídek, fotkám a konkrétním detailům. Velkou přidanou hodnotou je, že můžete kontaktovat kolegu, který realizoval v lokalitě obdobnou nabídku.