V čem podnikat? 40 nápadů na podnikání v roce 2024

V čem podnikat? 40 nápadů na podnikání v roce 2024
Doba čtení: 17 minut

Dnešní doba nabízí nepřeberné možnosti podnikání. Nabízím vám 40 nápadů, tipů na podnikání, u kterých si dobře vyděláte a nepotřebujete milióny na start.

Startovací kapitál je na začátku podnikání velkou výhodou, ale může být i nevýhodou.

Výhodou kapitálu je, že spousta věcí je jednodušší. Můžete otevřít obchod, nakoupit zboží, auta, najmout lidi a podnikání pořádně rozjet.

Nevýhodou je, že o všechny peníze můžete přijít, pokud nemáte s podnikáním zkušenosti. Nebyli byste první, kdo opustil zaměstnání, vrhnul všechny úspory do podnikání a pak zkrachoval.

Pokud podnikat začínáte a nemáte kapitál nebo si nechcete vzít úvěr u banky, nejsou vaše šance vůbec ztraceny. Můžete své podnikání budovat téměř od nuly, krůček po krůčku sbírat zkušenosti a růst. Vaše podnikání možná poroste pomaleji než v prvním případě, ale může stát na pevnějších základech. Absence kapitálu se dá dohnat pracovitostí, sebekázní, nápady, iniciativou. I já jsem ve 20 letech začal podnikat z nuly.

Přečtěte si také: Jak začít podnikat. Co si nejdřív vyjasnit

Podnikání ve službách

Největší potenciál podnikání s minimální požadavky na kapitál a rizika nabízí služby.

Služby mají navíc velký potenciál růstu, tak jak poroste v Česku životní úroveň a bude se přibližovat západním zemím EU.

Sektor služeb zaměstnává v nejvyspělejších zemích světa největší počet lidí a má největší podíl na tvorbě hrubého domácího produktu. V Česku pracuje ve službách 62 % lidí, v EU v průměru 74,7 % lidí a v USA dokonce 80,2 %. Zdroj dat: Deliotte 2020 a Wikipedia: Economy of the EU, Wikipedia: Economy of the United States

Služby tak mají v Česku velký potenciál růstu. S tím, jak roste v Česku životní úroveň, poroste i poptávka po službách. A nejen to, některé služby můžete nabídnout po celém světě, pokud umíte cizí řeči. Často si vystačíte jen s angličtinou.

V závěru článku najdete obory, které patří k TOP z hlediska možností výdělků.

1. Realitní makléř

Reality jsou velmi perspektivní obor. Každý rok v ČR změní vlastnictví přes 400.000 nemovitostí. Viz statistiky transakcí dle Katastru nemovitostí. Z toho odhadem cca 1/3 nemovitostí se prodá přes realitní kanceláře. Ve vyspělých zemích se prodává přes realitní kanceláře ještě větší počet nemovitostí. A proto se dá předpokládat, že s růstem životní úrovně a rostoucí kvalitou realitních makléřů poroste i objem obchodů zprostředkovaných přes realitní kanceláře. Budete-li poskytovat kvalitní realitní služby, můžete si v realitách vydělat dost peněz. Časem můžete začít investovat do nemovitostí, jak úspěšní makléři dělají, a stát se realitním rentiérem.

Úspěšní makléři se časem stávají realitními investory. Kupují nemovitosti, ty pak pronajímají a vytvářejí si tak pasivní příjmy, nebo jen kupují nemovitosti, nechají je zrekonstruovat a prodají. Jako makléři mají informace z první ruky, což jim umožnuje lépe nakoupit. Z některých makléřů se časem stávají i realitní developeři.

Chcete se dozvědět víc o práci makléře? Přečtěte si také Jak se stát realitním makléřem nebo Co obnáší práce realitního makléře nebo nás rovnou kontaktujte.

Chcete-li vyplnit tento formulář, prosím povolte v prohlížeči JavaScript.

Chci se stát realitním makléřem

2. Reklamní agentura / Online marketing

Všechny firmy chtějí prodávat. A proto se potřebují propagovat, dělat marketing. Jenže spousta firem ho neumí dělat správně nebo na to nemají kapacity. A tady je prostor pro vás. Dělejte online marketing, spravujte pro firmy sociální sítě, vytvářejte PPC kampaně.

3. Služby seniorům, pečovatelské služby

Populace stárne a služby seniorům budou nabývat na důležitosti. Skočit na nákup, uklidit, popovídat si s babičkou nebo jí dělat společnost na procházce a máte práce víc než dost. Roste počet seniorů, kterým chybí lidská společnost. Jste-li empatičtí a máte rádi lidi, tato práce může být pro vás. Nenechte se uchlácholit mediálními zprávami, že všichni senioři žijí v chudobě a nemohou si tyto služby dovolit. Někdy vám na tyto služby přispějí i jejich potomci, protože jsou třeba sami časově vytíženi nebo žijí v jiném městě a nemohou být svým rodičům neustále poblíž.

4. Zprostředkování obchodu, Affiliate marketing

Každá firma chce prodat své výrobky a mnohé nabízí partnerství freelancerům. Podívejte se na internetu, které firmy nabízejí affiliate marketing. Pokud jejich produktům věříte, kontaktujte je se zájmem o spolupráci.

5. Multilevel marketing, frančízing

Mnoho z vás asi zná Amway. Jenže jsou tu spousty dalších systémů pracujících na principu Multilevel marketingu. Např. na webu Ifranchising.cz si můžete vybrat z mnoha firem nabízejících frančízing v různých oborech podnikání. Frančízing je podnikání budoucnosti. Podnikáte pod známou, zavedenou značkou, která vám poskytne know-how, školení, zajistí dodavatele, a za ceny, které byste sami nikdy jako začínající živnostník nevyjednali atd. Podnikání je tak často levnější, než kdybyste všechno začínali budovat od nuly sami.

6. Tvůrce obsahu, blogger

V marketingu platí, že: “Obsah je král”. Čím dál více firem si to uvědomuje a na trhu roste poptávka po tvorbě obsahu. Např. vytváření a překlady textů. Hotely, autosalony, realitní kanceláře, eshopy, ti všichni potřebují kvalitní texty.

Můžete se živit i tím, že budete poskytovat zajímavý obsah na YouTube, mít vlastní blog a vytvářet obsah na témata, kterým rozumíte, a živit se prodejem reklamy či propagací dalších výrobků.

7. Fotografování

Baví vás fotografování? Prodej fotografií ve fotobankách je s nástupem umělé inteligence mrtvý. S tím se už neuživíte. Ale můžete se uživit, jako portrétní fotograf či fotografovat svatby či firemní akce. Ani produktová fotografie není mrtvá.

8. Grafický design

Umíte pracovat ve Photoshopu, Corelu nebo dalších grafických editorech? Nabídněte své služby firmám. Poptávka po dobrých designérech je celosvětově velká. Nemusíte se vůbec orientovat na klienty jen v Česku, ale můžete si zákazníky hledat po celém světě.

9. Zakázková výroba videí, vlogger

Ceny počítačů a programů pro editaci videa klesly tak, že si videa může tvořit skoro každý. Výhodou je samozřejmě vzdělání v oboru, např. FAMu, ale není to rozhodně podmínkou. Jsou spousty lidí, kteří se živí videotvorbou a naučili se to sami. Pokud jste kreativní a máte nadšení do práce, je to první předpoklad úspěchu. Samozřejmě musíte něco předvést, než si vás začnou najímat firmy, proto je důležité, abyste tvořili, tvořili a tvořili videa pro radost a časem prorazíte. Můžete sbírat zkušenosti při vytváření svého vlogu na YouTube.

10. Výuka, tvůrce výukových programů, poradce

Kromě vytváření obsahu můžete podnikat jako učitel, tvůrce výukových programů a poradce. Můžete učit lidi fyzicky anebo online. Podmínkou je, abyste byli odborníkem v dané činnosti a uměli své dovednosti předávat ostatním. Může to být výuka jazyků, vyšívání, malování, prostě cokoli, co umíte. Spousta lidí si v době Covidu zvykla na meetingy přes Zoom, Google Meet nebo Microsoft Teams. Online výuka se stala běžnou součástí našeho života a vy můžete klidně učit klienty přes internet a výrazně zvýšit svůj dosah. Pokud k tomu ovládáte cizí jazyky, můžete lidi učit po celém světě. Můžete vytvářet online kurzy, psát knihy, e-knihy na témata, kterým rozumíte a prostřednictvím internetu (vlastní webové stránky, blogu nebo specializované online platformy) prodávat zákazníkům. Ještě nikdy to nebylo tak snadné jako dnes.

11. Trenér, mentor, kouč, sparring partner

Spousta lidí chce něčeho dosáhnout, ale nemají disciplínu. Potřebují někoho, kdo na ně dohlédne a dá jim zpětnou vazbu. Můžete být trenérem nejen ve sportu, ale v i podnikání jiných lidí. Důležité je, abyste byli dobří v tom, co děláte, a byli pro lidi inspirací. Rádi si vás pak najmou. Někdy ani nemusíte být špička v oboru a lidi si vás najmou, abyste si s nimi zahráli třeba tenis, protože nemají parťáka, který je na jejich úrovni.

12. Hypoteční makléř

Rozumíte financím a baví vás počítání? Staňte se hypotéčním makléřem pod hlavičkou některé z brokerských firem. Lidé budou neustále kupovat nemovitosti, a pokud lidem budete umět zajistit financování, můžete se tím velmi dobře živit. Hypotéční makléře platí banky, protože jim zajišťují klienty. Pokud navážete kontakty s dobrými realitními makléři, máte o přísun klientů postaráno.

Chcete-li vyplnit tento formulář, prosím povolte v prohlížeči JavaScript.

Staňte se hypotéčním makléřem v RE/MAXu

Pomůžeme vám stát se úspěšným hypotéčním makléřem.

13. Interiérový designér nebo homestager

Lidé chtějí hezky bydlet, ale ne každý má čas si byt či dům zařizovat sám. Některé lidi to nebaví a jiní třeba nemají cit a rádi si vás najmou. Mějte své webové stránky a přes ně prodávejte. Mějte tam ukázky svých prací, dávejte na nich lidem tipy a tím získávejte nové klienty.

Obdobou k interiérovým designerům je i homestager. Ten hlavně pracuje pro realitní makléře a pomáhá jim aranžovat byty a domy, aby se lépe prodaly. Homestaging je na vzestupu a ve velkých městech, jako je Praha a Brno, nabízí slušný potenciál výdělků.

14. Influencer

Máte charisma, jste sympatičtí? Spojte se se značkami a ukazujte lidem, jak mohou využívat nějaký konkrétní produkt. Když se vaše videa budou lidem líbit, vytvoříte si publikum a začnete vydělávat peníze.

15. Správce webu

Rozumíte WordPressu či dalším webovým platformám? Vytvářejte stránky a ty pak za paušál spravujte. Poptávka po dobrých správcích webu je velká a bude dál růst.

16. SEO specialista

Staňte se SEO konzultantem. Search engine optimisation je aktiva zaměřená na optimalizace webových stránek pro vyhledávače. Kvalitní SEO pomáhá firmám získat lepší pozice ve vyhledávačích jako je Google nebo Seznam.cz. Lepší pozice znamenají více návštěvníků a klientů. Firmy vám za to, že jim pomůžete budovat dobré pozice, budou rádi platit. SEO je mravenčí neustálá práce na webových stránkách, proto si jako SEO specialista můžete účtovat firmám paušální měsíční odměny.

17. Správce sítě

Rozumíte a baví vás počítače? Spravujte počítače ve firmách. Malé firmy často nemají vlastní zaměstnance, ale najímají si externisty. Pomáhejte jejich zaměstnancům s problémy na počítači, nastavujte tiskárny, udržujte jejich počítačové sítě v bezpečí. Nasmlouvejte si klidně desítky firem, které vám budou platit paušál, a klidně u toho můžete cestovat po světě. Správu totiž můžete často dělat ze svého počítače připojeného vzdáleně, pomocí programů jako je např. TeamViewer.

18. Hlídání dětí

Máte rádi děti? Tak je hlídejte zaneprázdněným rodičům. Poptávka po chůvách a babysitterkách je na vzestupu. Můžete takto podnikat i při vysoké škole. Ideální je to podnikání hlavně pro ženy.

19. Péče o domácí mazlíčky

Podobně jako můžete hlídat děti, můžete pečovat o domácí mazlíčky. Vaše služby uvítají lidé, kteří odjíždí na dovolenou, na pracovní cesty nebo prostě jen nestíhají.

20. Hodinový manžel, údržbář

Jste šikovný, zručný chlap? Staňte se profesionálním hodinovým manželem, údržbářem. Můžete takhle pomáhat montovat, seřizovat a udržovat cokoliv, co lidé doma potřebují. A že práce je opravdu hodně. Můžete takto pracovat i pro menší firmy, kterým se nevyplatí mít na podobné práce zaměstnance.

21. Seznamovací konzultant

Nemáte problém navazovat vztahy s druhým pohlavím a rádi flirtujete? Věřte, že jsou tu i nesmělí lidé, kteří vaše dovednosti nemají a mají ze seznamování hrůzu. Dělejte seznamovacího konzultanta či profesionální garde dámu.

22. Agentura na zážitky, organizátor akcí

Společnosti čas od času organizují nějaké akce. Pro klienty, zaměstnance atd. Oslovte menší firmy, kterým se nevyplatí mít na tyto činnosti své kmenové zaměstnance. Uspořádejte pro jejich zaměstnance či obchodní partnery akce, na které jen tak nezapomenou a máte o dlouhodobé kontrakty postaráno.

23. Kosmetická poradkyně

Rozumíte kosmetice? Raďte ostatním ženám, jak se mají líčit a spojte to s prodejem výrobků, jichž jste distributorem. Kosmetických firem, které nabízejí spolupráci, je celá řada. Např. Mary Kay atd. Živí se tím např. moje žena. Kdybyste měli zájem o další informace, kontaktujte ji na tel. 732 887 959, Markéta Podlešáková.

24. Zahradník

Jste rádi na čerstvém vzduchu? Dělejte zahradníka. Sekejte lidem trávu, pečujte o stromy, plejte jim záhony, aby měli krásný dům se zahradou. Od jara do podzimu budete mít spoustu práce a v zimě můžete pracovat na akvizicích nových klientů.

25. Masér, masérka

Kouzlo lidského doteku je nenahraditelné. Můžete si otevřít masážní studio, pracovat z domova nebo za lidmi dojíždět. Kvalitní maséři/masérky nemají nouzi o zákazníky.

26. Průvodce

Znáte dobře své město, jeho historii, památky a dobré podniky? Pokud navíc umíte cizí jazyky, staňte se průvodcem a pracujte jako smluvní průvodce pro cestovní kanceláře či firmy na zážitky.

27. Osobní asistent, virtuální asistent

Mnoho podnikatelů potřebuje asistentku, ale někteří z nich ji nepotřebují na plný úvazek. Nabídněte těmto podnikatelům, že pro ně budete dělat virtuální asistentku. Důl na peníze to asi není, ale pokud vás baví zařizování, telefonování a psaní e-mailů, může to být práce právě pro vás.

28. Cateringové služby

Připravit nezapomenutelnou hostinu není jednoduché. Jsou firmy, rodiny a kluby, které si vás rádi najmou, pokud jim takovou hostinu připravíte na firemní oslavu, rodinnou sešlost či svatbu, nebo třeba na akci jejich sportovního klubu. Poptávka po těchto službách do budoucna poroste.

29. Vyklízecí a stěhovací služby

Jste silný chlap, který má parťáka? Vyklízení a stěhování je stará, ale stále poptávaná služba. Nabídněte své služby ostatním. Je spousta lidí, kteří se nebudou chtít tahat s těžkým nábytkem a najmou si radši stěhováky, jako jste vy.

30. Pronajímejte svůj hlas

Máte příjemný hlas? Nabídněte ho firmám. Váš hlas bude znít z jejich reklam, telefonních ústředen atd. Nahrajte si pár zvukových nahrávek a umístěte je např. na Stovkomat.cz. Když budete schopní, budou se na vás firmy obracet opakovaně. A jednou se můžete stát reklamní tváří firmy a vydělávat slušné peníze, jako např. Bohdan Tůma s jeho Alzákem.

31. Zřiďte si výdejní místo Zásilkovny

Zásilkovna zažívá boom. Poptávka po doručení přes Zásilkovnu se stále rozšiřuje a s tím se rozšiřuje i poptávka po dalších výdejních místech. Potřebujete k tomu mít jen výdejní místo. Máte-li dům, můžete zřídit výdejní místo třeba ve vaší garáži.

32. Půjčovna

Půjčovat můžete cokoliv, o co je zájem. Můžete třeba půjčovat speciální nářadí, zahradní vybavení, které se lidem nevyplatí kupovat pro jednorázové použití, atd.

33. Přeprava osob a nákladů

Dnešní platformy jako je Uber nebo Bolt výrazně rozšířily nabídku přepravy osob. Máte-li auto, staňte jejich partnerem. Pokud máte větší auto nebo dodávku, rozjeďte svou vlastní přepravní firmu.

34. Účetnictví a zpracování daňových přiznání

Po účetních je vždy poptávka. Můžete externě zpracovávat firmám účetnictví, nebo jen živnostníkům zpracovávat daňová přiznání k DPH, dani z příjmu nebo dani z nemovitostí. Velké firmy sice mají vlastní účtárnu, ale malé firmy většinou najímají externí účetní kanceláře.

35. Správce nemovitostí

Staňte se profesionálním správcem nemovitostí. Můžete pracovat pro SVJ (společenství vlastníků jednotek) či bytová družstva. Ta práce se dá rozdělit na dva podobory. Administrativní správce, kdy se staráte o administrativu, rozúčtování nákladů i účetnictví, nebo Technický správce, kdy se staráte o údržbu a opravy v bytovém domě. Mnoho bytových domů má problém najít členy výboru. Často se stává, že to nikdo v domě nechce dělat, nerozumí tomu a bojí se odpovědnosti. V posledních letech proto roste poptávka po profesionálních správcích, které správě rozumí a de facto jsou tuto činnost schopni dělat efektivněji než lidé z domu.

Můžete se starat i o správu bytů jednotlivým investorům. Můžete pracovat pro někoho, kdo si koupil byt na investici, ale bydlí v jiném městě či v zahraničí, a nemá čas se o správu starat. Někdy tuto činnost dělají jako bonus pro své klienty i realitní makléři. Někteří velcí investoři pak kupují byty v různých domech a potřebují někoho, kdo jim bude na jejich portfolio dohlížet.

36. Tipař nemovitostí pro realitní makléře

Tipař nemovitostí je celkem nenáročná práce, kterou můžete dělat i při zaměstnání. Realitní makléři neustále vyhledávají nemovitosti na prodej, a jedním z kanálů je vytipovávání opuštěných nemovitostí. U nich je vyšší pravděpodobnost, že je majitelé budou chtít prodat. Můžete při procházkách vytipovávat, které byty a domy jsou opuštěné, neudržované, a dávat tipy realitním makléřům, kteří vám za tip v případě úspěšného prodeje dají odměnu. Makléři si pak v Katastru najdou majitele a pošlou jim dopis s nabídkou na prodej. V České republice ročně změní majitele 400.000 nemovitostí, takže příjmy z tipařství mohou představovat slušný přivýdělek při zaměstnání.

37. Programátor

​​Poptávka po práci programátorů je stále vysoká. Umíte vytvářet programy či aplikace pro chytré telefony? Vytvořte vlastní aplikaci a prodávejte je v Google Play nebo na Apple store. Nebo dělejte programy pro firmy na zakázku. Můžete také vyvíjet pluginy (doplňky) pro WordPress, nebo aplikace, kódy, skripty, a ty pak prodávat na online tržištích jako je např. např. Codecanyon.net.

Jste-li schopný programátor a máte nápady, tak na programování můžete opravdu zbohatnout.

38. Call centrum pro firmy

Nabídněte firmám call centrum. Call centrum může být jak pro příchozí, tak pro odchozí hovory. Příchozí call centrum může zpracovávat došlé hovory od zákazníků, zpracovávat objednávky atd. Můžete nabízet firmám i aktivní telemarketing a získávat tak klienty po telefonu. Jen si dejte pozor, ať neporušíte Zákon o elektronické komunikaci, který zakazuje nevyžádané hovory.

39. Mystery shopping pro firmy

Při vzrůstající konkurenci je vysoká kvalita služeb významnou konkurenční výhodou. Proto firmy čím dál tím více dohlížejí na kvalitu zaměstnanců. Nabídněte jim službu mystery shoppera. Tedy člověka, který bude předstírat, že je zákazník. Budete navštěvovat provozovny vašich klientů, sledovat, jak se jejich pracovníci chovají k zákazníkům, jaký mají pořádek v provozovně (obchodu, kavárně, kanceláři atd.) a pak o tom podáte zprávu vedení. Mysterry shoppera nemůže dělat nikdo z firmy, protože toho lidé znají. Musí to být někdo externí, a to můžete být právě vy.

40. Umělá inteligence

Umělá inteligence změní náš svět k nepoznání. Některé profese díky ní zmizí, jiné se zrodí. Copilot, ChatGPT, Gemini, Perplexity atd. Nové aplikace se rodí neustále. Umělá inteligence umí pracovat s textem, obrázky, videi, zvukem, daty. Neznamená to, že vytlačí člověka z trhu úplně. Bude velkým pomocníkem pro ty, co umělou inteligenci dokážou využít. Staňte se expertem na využívání nástrojů umělé inteligence a nabídněte služby firmám či podnikatelům, kteří neví, jak ji efektivně využívat.

TOP obory, kde si vyděláte nejvíc peněz

Některé nápady na podnikání jsou jen přivýdělkem k zaměstnání, některé vám umožní dobrou obživu, ale s některými můžete vydělat hodně peněz, aniž byste museli přibírat další zaměstnance.

Zde jsou top obory z hlediska příjmů:

  • Realitní makléř
  • Reklamní agentura
  • Zprostředkování obchodu, affiliate marketing
  • Multilevel marketing, frančízing
  • Vlogger
  • Hypotéční makléř
  • Programování

Nezbytnou podmínkou pro úspěch ve všech oborech je, že v nich musíte být dobří a aktivně na svém podnikání pracovat.

Závěr

Vyberte si jeden obor, kterému se budete věnovat na 100 %. Některé podnikání může fungovat na částečný úvazek při škole, jako třeba hlídačky dětí. Nicméně, pokud chcete být v podnikání dobří, musíte mu věnovat čas.

Nedělejte tu chybu, že budete rozjíždět více podnikání najednou. Skončí to tak, že budete ve všech oborech průměrní a vyhoříte. Ne nadarmo se říká “Desatero řemesel, jedenáctá bída”.

Začátky podnikání jsou často těžké, nehledě na obor, ve kterém podnikáte. Nejistota, náklady a strach z neúspěchu jsou přesně tím, co lidi od podnikání odrazuje. A proto zůstávají v zaměstnání, které je často neuspokojuje a kde se nemohou seberealizovat. A o jejich platu rozhoduje šéf. Tohle je něco, co jsem sám nikdy nedokázal přijmout.

Chtěl jsem být pánem svého života, rozhodovat si o tom, co budu dělat a jak to budu dělat. A proto jsem začal podnikat. V 27 letech jsem se stal realitním makléřem a po čase začal kupovat investiční nemovitosti, které pronajímám a mám z nich pasivní příjem.

Stále si myslím, že podnikání poskytuje mnohem lepší jistotu než zaměstnání. V zaměstnání máte 100 % vašeho příjmu od jednoho zaměstnavatele. Když vás propustí, jste na pracáku. Kdežto v podnikání máte příjmy od více klientů. Když ztratíte jednoho klienta, máte další klienty.

Kdybych se měl znovu rozhodnout, jestli začít podnikat nebo být zaměstnancem, ani na sekundu bych neváhat a stal se opět podnikatelem. Jako začínající podnikatel jsem se v 90. letech dopouštěl mnoha chyb. Neměl jsem se od koho učit. Vy však nemusíte, jsou tu spousty informací a lidí, od kterých se můžete učit. Pokud se rozhodnete pro podnikání v realitách pod hlavičkou RE/MAX Alfa, dáme vám podporu a zázemí, abyste uspěli a časem se také stali realitními rentiéry.

Chcete se stát realitním makléřem nebo se dozvědět o práci makléře více?

Kontaktujte nás

Chcete-li vyplnit tento formulář, prosím povolte v prohlížeči JavaScript.

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek

Petr Podlešák

Autor článku: Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa
Tel. 603 426 237

Příspěvky v blogu