Je lepší být makléřem v malé nebo velké kanceláři?
Zvažujete práci realitního makléře? Možná se rozhodujete, kde pracovat. Je lepší malá nebo velká realitka?
Na tuto otázku není jednoznačná odpověď. Záleží totiž na preferencích každého makléře. A ty jsou naprosto individuální.
Rozdíly, které brát v potaz při rozhodování, kde působit
Myslím, že vám mohu poskytnout objektivní srovnání, i když jsem manažerem větší realitní kanceláře, která je navíc členem velké sítě. V roce 2000 až 2005 jsem pracoval v malé pražské realitní kanceláři. V roce 2005 jsem otevřel první franšízu pod značkou RE/MAX. RE/MAX byl v té době v plenkách a nikdo ho neznal.
Moji kancelář jsem budoval úplně od nuly. Vím proto, co to znamená pracovat v malé kanceláři o dvou, pěti či deseti makléřích, ale také v kanceláři, která má více než 50 makléřů. Také jsem měl možnost nahlédnout pod pokličku velkých kanceláří v USA a Kanadě, které mají stovky realitních makléřů a nabízí jim servis a zázemí, o kterém se v České republice makléřům ani nezdá.
A myslím, že díky tomu mohu provést kvalifikované, objektivní srovnání. Rozdíly jsem shrnul do několika částí.
1. Rozvoj realitních makléřů
Když začínáte, děláte chyby, někdy se nedaří. Inspirativní okolí vám může dodat hodně energie, kterou budete v začátku potřebovat. Někdy je to dokonce otázkou přežití v branži.
Je-li tým malý, tak je zpravidla i inspirativní prostředí malé. Naopak, s rostoucím počtem produktivních makléřů v týmu se i inspirativní prostředí rozšiřuje. Vše samozřejmě za předpokladu, že management realitky vytváří pro tvůrčí, inspirativní prostředí vhodné podmínky.
Realitní makléři, kteří se rozvíjí, poskytují svým klientům lepší služby, a přitom vydělávají více a snadněji.
2. Ekonomika kanceláře
Ten hlavní důvod, proč jsem se rozhodl budovat větší kancelář, byl ekonomický. Člověk nemusí být matematický génius, aby si spočítal, že pokud nakoupíte nějakou službu pro kancelář za 10.000 Kč, tak při 10 makléřích jsou náklady na hlavu 1.000 Kč. Máte-li 40 makléřů, pak jsou náklady na hlavu 250 Kč. Takto to je se vším. Náklady na služby, které kancelář kupuje, se počítají na statisíce. Zejména marketing je velmi drahý, pokud chce kancelář poskytovat kvalitní prodejní servis pro klienty.
Větší kancelář, pokud je efektivně řízena, má nižší provozní náklady na hlavu. Díky tomu může investovat více peněz do podpory práce makléřů a vyplácet jim vyšší podíly z celkových provizí.
A protože jsem chtěl našim klientům nabízet lepší služby a makléřům vyšší odměny než konkurence, neměl jsem na výběr, než začít budovat silnou realitní kancelář, která s menšími náklady bude nabízet více.
3. Lidská stránka
Lidskou stránku týmu považuji za to nejdůležitější. Být v týmu, kde jsou fajn lidi, vzájemně si pomáhají a spolupracují na zakázkách, je neocenitelná výhoda. A to nejen v začátku, ale i časem budete řešit, kdo vás zastoupí, když pojedete na dovolenou nebo budete nemocní.
Větší tým nabízí více možností vašeho zastoupení v době vaší nepřítomnosti, než když pracujete v malém týmu. Ale jinak nemá velikost kanceláře na kvalitu týmu žádný vliv.
Lidi, se kterými si nebudete rozumět, mohou být v malé i velké kanceláři. Za lidskou stránku týmu má zodpovědnost manažer. Ten nastavuje pravidla hry a vybírá členy týmu. Tým a makléři jsou tak trochu odrazem myšlení manažera. Proto už při jednání s manažerem kanceláře můžete získat první indicie toho, jak na vás bude působit i tým, který buduje a tvoří. A to vám může pomoci v rozhodování, jestli do takového týmu vstoupit či nikoli.
4. Služby pro klienty a dopad na práci makléřů
Služby pro klienty jsou další důležité rozhodovací kritérium při výběru kanceláře. A zde hraje velikost kanceláře velmi důležitou roli. Jak jsem řekl na začátku, malé kanceláře nakupují služby za více peněz. Týká se to pochopitelně i marketingu. To pak znamená, že malé kanceláře některé služby klientům nechtějí poskytovat, protože je to pro ně příliš drahé. V konečném důsledku to znamená, že mají nemovitosti déle v nabídce a mnohdy je dokáží prodat za nižší cenu, než je možné.
Realitní služby takových makléřů jsou pak často horší, a to má negativní dopad na jejich produkci. Malé kanceláře například nemají MLS systém. Makléři malých kanceláří nemohou sbírat ve velkém data o tom, co lidé na realitním trhu vyhledávají, a následně jim např. automatizovaně online nabízet odpovídající nabídky nemovitostí.
To vše makléře malých kanceláří znevýhodňuje nejen při prodeji nemovitostí, ale už při samotném jejich náboru. Chybí jim totiž pádné argumenty, jak přesvědčit prodávající, aby využili služeb takového makléře. Malé kanceláře také nemají peníze na to, aby investovali do budování své značky a vytvářeli pozitivní obraz své realitní kanceláře na trhu, a tím usnadnili makléřům práci s klienty.
S určitou velikostí týmu se v dobře organizované realitce začnou projevovat synergické efekty, které makléřům usnadňují nábor i prodej nemovitostí. Makléři malých kanceláří pracují více, ale s menší efektivitou prodeje.
Kvůli nižší efektivitě si kanceláře nemohou dovolit makléřům nabízet příliš vysoké odměny ze zrealizovaných obchodů, a pokud to dělají, tak je to na úkor jiných nákladů, například marketingového rozpočtu.
Z těchto důvodů jsem se rozhodl budovat silnou kancelář. Protože jedině silná kancelář je schopna nabízet lepší služby klientům a zároveň je schopna makléřům nechávat nejvyšší možné podíly ze zrealizovaných obchodů.
Chcete se stát realitním makléřem nebo se dozvědět o práci makléře více?
Kontaktujte nás
Autor článku: Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa
Tel. 603 426 237